annaleee.blogg.se

Den här bloggen handlar om min och Olivias första och andra resa till Koh Lanta i Thailand. Vi bor här i nästan 3 månader, mellan oktober och december 2015 och 2017.

Onsdag 25/11 Loy Krathong

Publicerad 2015-11-26 06:08:42 i Allmänt,

En trött tjej som inte vill kliva upp.
Ibland får vi elefanter och ibland får vi blommor av städerskorna 😃
Olivia köpte Kalles kaviar på Lanta Mart 😜
Alltså dom här två.... Hittar "Asko" åt Olivia så följer han henne var hon än går 😍
Även till skolan.... Inte så populärt 😬 Jag försökte locka med honom mot stranden så att Olivia kunde gå in på skolområdet men han ville hellre vara med Olivia och sprang efter henne❣Det var tydligen ett himla bestyr innan dom lyckades få iväg honom 😂
När jag kom tillbaka från prommisen på stranden  hamnade jag mitt i detta 😳 Vet inte riktigt vad som försigick 😝 

När Olivia kom hem från skolan hade hon med sig detta vackra arrangemang som hon gjort på skolan. Ikväll firar man Loy Krathong som är en ceremoni och hyllning till vattengudarna och en botgörelse för synder. Detta firar man när det är fullmåne i slutet av november.

"Krathonger skapas av bananblad som man gör till en lotusformad båt och som man sen fyller med blommor, stearinljus och rökelsestickor. Innan man tänder ljusen och skickar iväg den lilla  båten ut i havet eller i floden ber man en stund och önskar sig något samtidigt som man också skall be om förlåtelse för sina synder. Många skickar också upp ballonger gjorda av rispapper med levande ljus. Är det stjärnklart, vindstilla och fullmåne så är det en mäktig och mycket vacker upplevelse. (Loi = flyta)" 

Eftersom det slutat regna och solen äntligen visar sig igen tog vi ett dopp i poolen 😎 och Olivia provar sin nya bikini.
Här väntar vi på att Ylva,Anders och Neo ska komma så vi kan gå ner till Slow Down tillsammans och äta middag med familjen Eng. Olivia har på sin nya klänning 😍
Syns det att det är Happy Hour eller 😜
På onsdagar är det musikquis på Slow Down. Ett för barnen och ett för vuxna. Riktigt kul 😃 Vi var väl inte speciellt duktiga men lyckades få ganska många poäng ändå (med diverse fuskhjälp) 😜. Här är Fredrik,Tomas och Anders. 
Anders och Ylva
Kicki och Fredrik
Ylva och jag
Fullmånen
Så här högt upp går tidvattnet när det är fullmåne 😃
Om ni tittar riktigt noga så ser ni volleybollnätet... Det brukar alltså gå att spela även om det är högvatten, men nu är vattnet ända upp till muren på restaurangen‼️ 
Barnen satte ut sina Krathonger i vattnet innan vi gick hem. Egentligen ska man sätta i dom när tidvattnet börjar dra sig tillbaka, vilket skulle vara efter kl 23, men då det är skola i morgon fick det bli tidigare. Vi var tvungna att gå upp till vägen och sen ner till stranden, det fanns inte så mycket strand att gå på!! 
 
När vi kom hem var vi riktigt trötta meeeen vad tror ni fanns på tvbänken?? En riktigt riktigt stor KACKERLACKA 😭 Självklart lyckades vi inte fånga eller döda den 😤 Jag sprang med håven och Olivia med ett glas, men den gömde sig i ett hålutrymme mellan bänkskivan och hyllplanet....  Jag som sovit såååå bra i flera nätter nu 😴. Tänkte att nu gör vi tvärt om, vi har tänt där vi sover och släckt inne på toan. Då kanske den drar sig till toan och mörkret istället för att krypa på oss i sängen... Jättelätt att sova då va?! 😂 
Tror jag blir tokig snart!! 
Vi måste ju ha världens största kackerlacksfamilj boende hos oss!! Vet inte riktigt vad jag ska göra för att dom ska flytta.... Jag fundera på att gå ut på ödlejakt och erbjuda dom boende hos oss... Har ju hört att om man har ödlor så har man inga kackerlackor. Vet inte om det stämmer, men faktiskt, jag har hellre ödlor som springer på mig och i mina saker än kackerlackor 😬 
 

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2015-11-26 09:35:47

Hej tjejer! Ni ser ut att ha det riktigt bra. Härligt! Här hemma är det kallt å grått men nu åker juleljusen snart fram. Ska bli mysigt med lite mera ljus. Vi åker till Lycksele över jul å nyår. Har ni vägarna förbi så hör av er. Är uppe 20 dec-4 jan. Må gott å Lycka till med kackisarna 😊 kram

Svar: Hallooo 😃 Vi har det fantastiskt! Mysigt med juleljus när det är trist ute. Vi ska fira jul hos oss i nya huset i Holmsund, ska bli supermysigt! Hör naturligtvis av mig om vi skulle åkå förbi Lycksele 👍🏻 Massor med kramar❣
Anna-Lee

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna-Lee

Bor i ett gigantiskt hus i Holmsund strax utanför Umeå med min kärlek, dotter och varannan vecka två bonusbarn 💕 och våra två husdjur Ester (katt) och Troy (hund). Jag jobbade som skolkurator på en gymnasieskola i Umeå fram tills vi åkte 2/10 2017. Nu pluggar jag heltid på distans. Är ursprungligen från Umeå men flyttade till fosterföräldrar i Gräsmyr när jag var 10 år. Har även bott 14 år i Vilhelmina och det är där min dotter är född. Tycker om att baka, läsa kriminalromaner och älskar att resa 😃

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela